Jesz tłusto i chudniesz!

– Krysiu, jadę do sklepu, czy masz jakieś specjalne zamówienia?
– Tak, zrobiłam nawet listę.
– Sporo produktów tłuszczowych. Czy to przypadek, czy znowu jakaś modna dieta?
Keto.
– Chcesz przejść na dietę ketogeniczną? 
– A co w tym złego?
– No niedawno byłaś weganką, a teraz zamierzasz żywić się głównie mięsem i tłuszczami?
– Stefan, jak zobaczyłam Halinę, to mi kopara opadła! Jest na keto od miesiąca, wygląda jak milion dolarów, i co najlepsze, mówi, że może jeść takie rzeczy, co to kiedyś były zabronione, jak jajecznica na śmietance 30 procentowej, karkóweczka, boczuś! Aż mam ślinotok jak o tym mówię.
Dieta ketogeniczna niewątpliwie jest smaczna, bo opiera się w dużej mierze na jedzeniu tłuszczów, a jak wiemy,tłuszcz jest nośnikiem smaku. Ale,..
– Stefan! Moje ciało, moja sprawa. Chce spróbować i już.
– Dobrze, ale znasz założenia tej diety?
– Owszem: tłusto i smacznie.
– W dużym uproszczeniu, dieta  ketogeniczna polega na spożywaniu  od 75 do 90 procent zapotrzebowania energetycznego z tłuszczu. Reszta energii ma pochodzić z białek (około 10 procent) oraz węglowodanów (około trzy procent).
– No tak,tak.
– A wiesz, dlaczego Halinka tak szybko schudła?
– Bo jest na keto, daa?
– No tak, ale czy wnikałaś, skąd taka szybka utrata kilogramów?
– Nie bardzo.
Dieta ketogeniczna, jest dietą eliminacyjną,i jak każda tego typu- daje początkowo szybkie efekty. Powoduje ona gwałtowne zmniejszenia poziomu rezerw glikogenu, co przyczynia się do szybkiego obniżenia masy ciała wynikającej, przede wszystkim z utraty wody , a nie ze strat tłuszczu.
– E tam, Halina mówiła, że jak je się prawie sam tłuszcz, to organizm przechodzi w stan ketozy, i zaczyna sam się czyścić, i spalać tkankę tłuszczową.
– To jest trochę bardziej skomplikowane. W ramach kompensacyjnych działań chroniących przed hipoglikemią – organizm w celu utrzymania odpowiedniego stężenia glukozy we krwi nasila przemiany, z których może szybko uzyskać glukozę i uzupełnić deficyt. Wykorzystuje zgromadzone w organizmie białka budulcowe. Dochodzi do nasilonego rozpadu (katabolizmu) aminokwasów organizmu i wykorzystania ich jako prekursorów glukozy. Efekt jest oczywisty – przyczynia się to do dodatkowych strat kilogramów, ale niestety nie kosztem tłuszczu w naszym organizmie a białka. [*akademiadietetyki.pl]
Białko, czy tłuszcz- co za różnica? Ważne, że kilogramy lecą.
– Krysiu, różnica jest przeogromna! Białko to podstawy budulec naszego organizm, i jego straty mogą powodować wyniszczenie organizmu.
– Ale chudniesz.

View this post on Instagram

❗Dieta Ketogeniczna❗ . Z 1-3 x w tygodniu dostajemy maila „Potrzebuję diety ketogenicznej”, ale czy na pewno? . 🍅🥦🍖Zarówno badania naukowe jak i praktyka pokazują, że stosowanie diet eliminacyjnych (a taką jest dieta ketogeniczna) wiąże się z wyższym ryzykiem, że taka osoba się wyłamie i złamie rygor diety. W jednym z badań osoby na diecie ketogenicznej już po 2 miesiącach zaczęły same do swojej diety dodawać węglowodanów [1]. Wyobraź sobie bowiem, że kolejny raz jedziesz do babci w odwiedziny i musisz odmówić jej obiadu.🍝 Dodatkowo restrykcyjne diety zwiększają ryzyko zaburzeń odżywiania. Ale to nie wszystko ⤵ . 🥖🍞🍎 Bardzo dobrze zaprojektowane badanie Kevina Halla pokazuje, że dieta ketogeniczna w bliźniaczy sposób wpływa na utratę tkanki tłuszczowej w porównaniu z dietą wysokowęglowodanową [2]. Fizjologii nie przeskoczymy – największy wpływ na schudnięcie mają kalorie.🥣 Niemniej jednak, dieta ketogeniczna może być dobrym wyborem jeżeli borykasz się z nadmiernym apetytem i chcesz ją zastosować krótkoterminowo [3]. Więc jeżeli zmiana nawyków żywieniowych jest dla Ciebie zbyt trudna mimo starań, bo cały czas chodzisz głodny to możesz jej spróbować jako alternatywy. Tylko pod wyjątkiem jak nie jesteś aktywny fizycznie… . ⛹‍♀🤾‍♀🏊‍♂W większości dyscyplin sportowych jak siatkówka, piłka nożna, kulturystyka, sporty walki czy nawet biegi na dystansie maratońskim głównym substratem energetycznym (paliwem dla mięśni) są węglowodany. Większość badań zdecydowanie wskazuje na korzyści ze stosowania diety wysokowęglowodanowej [4]. Istnieją jednak dyscypliny sportowe jak wędkarstwo w których wysiłek jest niewielki. Wtedy dieta ketogeniczna może być tak samo dobra jak dieta o wysokim udziale węglowodanów 😉 . Kontynuacja w komentarzach. #dieta #dietetyk #keto #ketogeniczna #ketodiet

A post shared by Dietetyka.NieNaŻarty (@dietetyka.nienazarty) on

– Ehh. Pozwól, że to podsumuję:
Zalety diety ketogenicznej:
  • obniżenie  masy ciała;
  • obniżenie stężenia glukozy we krwi;
  • wzrost naturalnie występujących w organizmie antyoksydantów chroniących organizm przed wolnymi rodnikami.;
Wady diety ketogenicznej:
  • utrata wody w organizmie;
  • utrata białek strukturalnych w organizmie człowieka i spadek masy mięśniowej.  zaburzenia łaknienia;
  • pogorszenie samopoczucie, rozdrażnienie, agresja;
  • zwiększone oddawanie moczu;
  • może obciążać na dłuższą metę nerki;
– Hym, to dlaczego jest teraz taka popularna i tyle Influencerów ją promuje?
– Moda,i marketing. Jak zawsze.

 

Czy weganizm jest zdrowy?